tisdag 1 januari 2013

Hörnsjön 2014-01-05




Hörnsjön har jag hört talas om i alla år jag bott runt Örnsköldsvik, men aldrig har jag varit där. När jag läste att det var ett av Ö-viks naturreservat då var det givet med ett besök.
Hörnsjön ligger inbäddad i skogen nära toppen av Varvsberget där du har en vacker utsikt över Örnsköldsvik och omgivande bygd.

Ytterligare ett fint område som ligger tätt ihop med villaområde och industriområde. Svårt att tro då jag vandrar runt på stigarna runt sjön. Blandskog, inget som sticker ut, men när nu skogen bevaras kommer den att bli en riktig gammelskog.



2014-01-05

Det blev en kortare tur mitt i dagen. Dimman låg lågt och luftfuktigheten kändes vara hög. De rostfärgade barren lyste fint mot den gröna skogen. Fantastiskt att i januari gå på en mjuk grön skogsbädd.

Bäcken

Gölen

Iskanten

 Björken





2013-07-18











Glädjande att se så många motionerande, gående, löpande morgonmänniskor. Det blåste illt och det började droppa, så jag bestämde mig för ett kortare besök denna gång.
Längs stranden blandas  gamla granar med ungbjörk och ljung. Försökte fånga några vad jag tror var knipor på bild, men de höll sig mitt ute på sjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar