tisdag 1 januari 2013

Hummelvik 2017-04-17

Hummelviks naturreservat


På länstyrelsens hemsida beskrivs terrängen i Hummelviks naturresrvat som ett höglänt och vackert stycke natur. En vandring här ger dig som besökare exempel på många karaktärer som präglar världsarvsområdet "Höga Kusten". Här finns branta berg, klapperfält, grova och vridna gammeltallar, frodiga gransluttningar, höglägesmyrar samt en storslagen utsikt över kusten. 



20170417
Körde mot Entre Norr, men vände då vägen var allt för dålig. Hamnade vid Hummelvik och för första gången slingan runt reservatet. Fantastisk utsikt från några punkter och många skelett. En och annan blåsippa trotsade kylan.





Trotsig!

Mot Ulvön!

Ett av alla skelett

Tjärnen.

Lavblomma

Majblomma

Lyfter sig mot ljuset



20170129
Jag trodde jag var i reservatet för några år sedan, vilket visar sig idag vara helt fel. Kort tur till Stortjärnen. Ordentlig uppförsbacke som fick vaderna att bränna. Inte mycket snö i skogen.
Mycket trevlig tur som ger mersmak. Precis som länstyrelsen skriver, gott om gamla tallar, klapperstensfält och frodiga granar. Någon utsikt var inte att tala om, dimman gick lågt


 Snöfattigt och brant

En av alla gammeltallar

 Lavtunga granar

Klapperstensfält

 Stortjärnen

 Tallen

Bäcken









2014-0209

Utan att jag reflekterade hamnade jag vid Hummelviks naturreservat. Endast få nyanser av grått, dimmigt, regnigt. Det blir spännande att ta del av den vackra naturen i vår.
Jag leker med de gråmulna bilderna i mitt nyfunna program och bilderna får så olika intryck.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar