tisdag 1 januari 2013

Veckefjärden 2013-07-18








Veckefjärdens naturreservat är ett kommunalt reservat som består av två variationsrika, strandnära lövskogsområden samt anslutande stränder och vattenområden.
Mitt andra naturreservat för idag. Från Hörnsjön for jag via Svedjeholmen och letade efter parkering och stigar till reservatet som sträcker sig mellan Solänget och E4. Det var inte enkelt att hitta, snurrade med bilen vid Prästänget utan att hitta någon skylt. Hittade en reservat tavla efter vägen, men ingen stig. Iopm att det var sumpigt letade jag mig vidare. Fann till slut en skylt till Oxslätten. Parkerade bilen vid kanotcentralen.

Skogen domineras av högstammig gråal, björk och rönn med rik undervegetation av hägg och örter. Det kändes konstigt att gå in den vackra björksalen, som att gå i en allé och samtidigt höra bruset från E4´ an. Fin stig att gå. 

2017-06-07

Bara för att få lite luft tog jag mig en snabbtur till reservatet med långtelet. Fann inte en fågel. Skogsstärnan har kommit, men blev inte bra med telet.





2013-07-18

För att komma över till Oxslotten fanns en spång över en damm. Spången kändes inte helt okay, tänkte på min kameraryggsäck och dess innehåll. Antingen sviktar spången mycket eller så är det mycket vatten nu.









Jag förstår att detta område skall besökas tidigare under våren med tanke på fågel och växtliv.

Letade mig vidare för att hitta området bortom golfbanan, men jag måste vara för dum, hittade faktiskt inte dit. Jag måste datera upp mig på kartan innan jag gör nästa försök, nästa år. Vad jag förstår ä'r det om våren man skall vara där, med tanke på alla fåglar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar