tisdag 1 januari 2013

Ögeltjärn


Vacker skärgårdsutsikt

Ögeltjärns naturreservat är ett välbesökt och tätortsnära naturreservat som ger fina strövmöjligheter och naturupplevelser i Höga Kusten-terräng.



Under något av de första åren under 2000 var jag på Ögeltjärnsberget. På den tiden hade jag analog kamera och jag har inte lyckats hitta några bilder från det tillfället. Jag kommer ihåg att det var en vidunderlig utsikt över Höga kustens skärgård.

Naturreservatets ändamål är enligt länsstyrelsens hemsida att: ”Bevara ett kustnära skogs- och hällmarkslandskap i orört skick där växtligheten och djurlivet får utvecklas fritt, och att bevara en skyddsvärd sumpskog med speciell hänsyn tagen till botaniska värden samt att säkerställa ett lättillgängligt tätortsnära friluftsområde för rekreation och friluftsliv”.



2018-07-30

En härlig tur med barnbarnen till toppen på Ögeltjärnsberget. Dimman låg lågt, sikten var obefintlig.






2018-07-11

Fin kvällspromenad runt   och upp till berget










2016-06-06

Hade besök av en god vän från söder. Fin lite kylig eftermiddag vandrade vi till berget och tjärnen.












2014-04-11

Fantastiskt väder i går, riktigt första vårdagen med en värmande sol. Efter jobbet for jag upp på Ögeltjärnsberget. tanken var att vänta in den nedstigande solen men det blåste och det var oskönt. En fantastisk utsikt över havet och alla uddar och öar. Extra vackert med himlen som ömsom hotade, ömsom strålade. Riktigt aprilväder med regn i solskenet.

På vägen ner stannade jag upp vid Ögeltjärnen, som just släppt isen. Skrämde ett ensammet gräsandpar, annars var det alldeles tyst och lugnt. Tursamt kom solen tillbaka en kort stund och speglingarna i vattnet gav mig en varm och go känsla.

Jag hade aldrig varit i själva Gullvik, så jag tog mig en tur ner på sandstranden. Inte mycket att fotografera, en ganska kort strand med fritidshus på båda sidor. Svårt att komma nära vattnet, förutom då efter badstranden. Känsla med granar på badstranden. 
Solen dalade, det kylde på. 



Klyftan

Tallen

Krypande

Hygget

Ögeltjärn

Gullviks havsbad

Muren

Strandgranar


20130504





Jag startade vid Tallstigen och från början var det bara lite snö, lite här och var efter stigen. Bitvis var det barbacke. Sista biten innan hällarna öppnar landskapet var det mer snö.
Vacker tyst tallskog. Det är endast dryga kilometern om man väljer stigen från Tallstigen. Det blev nog inte mer än 2,5 kilometer att gå upp på berget och ner till tjärnen.









 Väl uppe var det en fantastiskt utsikt över kusten, sikt ända ut till Ulvön.




  På berget finns tallar i alla möjliga former och vridningar. Idag var ljuset lite väl hårt trots tidig timma. Det blir fint att återvända en dag med mjukare ljus.






Inom reservatet finns också en liten vacker trolsk tjärn. Vackra speglingar från tallarna i det lätt krusade vattnet. Det fanns några änder i bortre änden av tjärnen, men jag såg aldrig vilken sort. Det skall finnas en fin flora i omgivningen, men jag såg inte något som blommade.










2 kommentarer:

  1. Trevlig blogg!
    Härlig vandring Bilderna lockar till att gå den stigen

    SvaraRadera
  2. Ja det är ett vackert ställe! och de där tallarna är det många barn som klättrat på :))

    SvaraRadera